مراحل اخذ مجوز انتشار کتاب

انجام مراحل مختلف جهت تبدیل یک متن به کتاب، امری تخصصی و پیچید است و برای یک شخص عادی بسیار مشکل و در برخی مواقع غیر ممکن خواهد بود، در شرایطی که انتشارات جامعه اسلامی هنرمندان، در قالب قراردادهای مختلف همکاری، تحقق این فرآیند را برای مولفین کتاب های فرهنگی و هنری به بهترین شکل ممکن، مهیا می نماید.

مراحل تبدیل یک متن به کتاب به شرح ذیل قابل طبقه بندی است:

۱. حروف چینی و صفحه آرایی

این مرحله شامل مراحل زیر است :

الف- تایپ متون دست نویس
ب- اسکن تصاویر (در صورت وجود)
ج- رسم نمودار و جداول با استفاده از نرم افزارهای مرتبط (در صورت وجود)
د- پرینت اولیه و نمونه خوانی (غلط گیری)
ه- رفع ایرادات و غلط های احتمالی و پرینت مجدد و غلط گیری نهایی
ز- تهیه ماکت نهایی کتاب شامل صفحه عنوان، صفحه حقوقی (شناسنامه)، فهرست و متن کتاب با صحافی کامل

۲. طراحی جلد

طراحی جلد نقش پررنگی در جلب توجه مخاطبان دارد و می توان آن را ویترین محتوای کتاب دانست. تصور کنید کتاب شما چگونه در یک کتابفروشی و در میان انبوهی از کتاب های خوب ناشران مطرح جلب توجه خواهد کرد؟ داشتن یک طرح جلد خوب، حرفه ای و مرتبط برگ برنده ی شما خواهد بود!

۳. دریافت شابک از خانه کتاب

در این مرحله ناشر باید یک کد منحصر به فرد که تحت عنوان شابک شناخته می شود را به اثر اختصاص دهد. بد نیست بدانید شابک شماره ی استاندارد بین المللی کتاب است و جهت شناسایی اثر در سطح ملی و بین المللی به کار می رود.

۴. ثبت اثر در کتابخانه ملی و دریافت فیپا

در این مرحله ناشر اثر را جهت دریافت فهرست نویسی پیش از انتشار (فیپا) در وبسایت کتابخانه ملی به ثبت می رساند.
بد نیست بدانید تهیه اطلاعات کتاب شناختی لازم برای شناسایی و بازیابی یک کتاب بر مبنای ضوابط و استانداردهای بین المللی قبل از انتشار را فهرست نویسی پیش از انتشار یا فیپا می گویند.

۵. اقدام جهت اخذ مجوز از وزارت کشور

اکنون پس از اختصاص شابک، دریافت فیپا و آماده شدن نسخه ی نهایی پیش از چاپ، نوبت به ثبت کتاب جهت اخذ مجوز در وزارت ارشاد می رسد. این مرحله را می توان زمان برترین مرحله در روند چاپ کتاب دانست که بسته به موضوع و مخاطب کتاب از ۱ تا ۳ ماه ممکن است به طول بیانجامد.

۶. چاپ کتاب و اخذ اعلام وصول

در آخرین مرحله پس از چاپ کتاب، باید تعدادی مشخص از نسخه های کتاب را (به نسبت کل تیراژ) جهت دریافت اعلام وصول به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل گردد.